Gönderen Konu: BLASER R8 VE R93 SİSTEM KARŞILAŞTIRMASI  (Okunma sayısı 2651 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Selçuk AYDIN

  • Free Üye
  • *
  • İleti: 74
  • Thanked: 1 times
BLASER R8 VE R93 SİSTEM KARŞILAŞTIRMASI
« : 25 Mayıs 2013, 12:08:02 »
Blaser R 8 ve R 93 sistem karşılaştırması.
http://s1271.photobucket.com/albums/jj623/s-aydin/

Blaser, marka ve ürün gamı olarak tamamen oturmuş, kendine has kilit ve gövde sistemleri ile ilk bakışta ayırt olunabilecek bir marka haline gelmiştir. R serisinin mekanizma kolu dizaynı ve çalışma prensibi alıştığımız tüm kilit sistemlerinden farklıdır. Klasik '' bolt action '' sistemde mekanizma sürgüsünü ittiğinizde şarjörden bir mermi alarak namlu yatağına doğru önünde sürükler, yatağa sokar ve kolu çevirmeniz ile mekanizma başındaki kilitler kubuz üzerindeki yuvaya oturmak veya namlu içindeki kilit yataklarına oturmak sureti ile kilitlemeyi sağlar ( Mauser 98, Sauer, Mauser 66, Sako, Remington, Steyr Mannlicher vb. ). O esnada mekanizma başında bulunan tırnak mermi kovanını kavramak sureti ile patlama esnasında mermiyi sabit tutar. Mekanizma 54 derece ( Weatherby ), 60 derece ( Browning, Sauer, Steyr ) veya 90 derece ( Mauser 98, Ruger M 77 vb) ters istikamete çevrilmek sureti ile kilit açılır. Çekme anında gövdenin arka bölümünde bulunan çarpıcı / kovan fırlatıcı ( ejector ) tabir ettiğimiz parçaya kovan tablasının sol tarafını çarptırarak kovanın tırnaktan kurtulmasını ve fırlamasını sağlar ( Mauser 98, CZ 550, Ruger vb). Veya mekanizma baş kısmındaki alttan veya yandan yay destekli bir pim, tırnak tarafından tutulmakta olan kovana sürekli baskı uygular. Yataktan ve gövdeden kurtulan mermi baskı noktası bitiminde derhal fırlar ( Steyr Mannlicher, Remington, Heym, Sauer, Blaser R serisi vb). Bu saydığım tüfeklerin sistemleri mümkün olan basitlikte tutulmaya çalışılmış, az parça ile sistem sağlıklı çalıştırılmak istenmiş ve bu çok büyük bölümünde başarı ile sağlanmıştır.

Tam bu esnada Blaser devreye girmekte. Blaser tüm geleneksel sistemlerin aksine, yepyeni bir kilitleme ve sürgü sistemi getirmiştir ve başarı ile çalıştırmıştır( Bu sistem ilk kez Mannlicher 1895 ' de denenmiştir ). Blaser mekanizma başının yuvası gerisinde daire şeklinde bir boşluk mevcuttur. Sistem, kilit görevi yapan yaylı kısmın bu yuvaya oturarak, patlama esnasında dilimlenmiş görünümdeki yayların esneyerek kilit görevi görmesi esasına dayanmakta. İlk bakışta anlaşılması zor bir sistem. Sürgüyü ittiğiniz zaman yaylar, ön bölümü 2 mm kadar dar olup, iç ölçüsü aynı olan yuvaya oturup, mekanizma kolununu nihai pozisyona getirmeniz ile kilitlemeyi sağlamaktadır. Normal pozisyona geçen sürgü kolu patlama esnasında esneyerek kilit görevi gören yayların daralıp yuvadan çıkmasını engellemekte ve eylem tamamlanmaktadır.

Bilindiği üzere uzun uzadıya anlatılan bu işlem 1 saniyeden az bir zamanda çalışmaktadır. Usta bir atıcının 4 saniyede 5 mermi atabilmesi mümkündür. R serisinin kilit esası bu. Ancak Blaser sistemdeki bazı aksaklıkları fark ederek R 8 sistemini çıkardı. Öncelikle R 93 serisi tüfekler boşaltması çok çabuk ancak doldurması zor ve zaman alıcı idi. Kilitlemede aşırı soğuklarda ve refleks atışlarda zaman içinde istenmeyen bazı şikayetler gelmeye başladı. Bunun önüne geçebilmek adına çok ciddi revizyon yapılarak R 8 serisi imalata konuldu. Bu serinin 1. avantajı tüfeği doldurmayı çok kolaylaştırmış olması ve güvenlik sınırını en üste taşımış olmasıdır. Fotoğraflarda da görüleceği üzere 2 sistem arasında benzerlik olmasına rağmen yeni serinin ciddi bir revizyon görmüş olduğudur.

Öncelikle çok kolay değişim imkanı veren ve size müthiş bir emniyet ve silah güvenliği sağlayan şarjör sistemidir.Çift taraftan gövdeye tutturulan şarjör çok kolay bir şekilde tüfekten alınabilmekte ve yenisini kısa sürede takma imkanı vermekte. Aynı zamanda şarjör gövdede bulunan yuvalara baskı uygulayarak sistemi çalışabilir hale getirmekte ( resim 10). Bu müthiş bir silah güvenliğidir. Şarjörünü aldığınız bir Blaser R 8'in çobanın sopasından farkı kalmamaktadır. Tetik zaten şarjör ile bütün olduğundan, sistemi devreye sokan elemanların baskı noktaları boşaldığından hiç bir işe yaramaz bir demir yığını olur. R 93'te böyle bir imkan olmadığından komple sürgüyü almak veya tüfeği Allah'a emanet etmek zorundaydınız.











Yeni sistemde mekanizma iç parçaları eskisine göre kalınlaştırılmış, mekanizma başı et kalınlığı genişletilmiştir ( resim 6). Namlu yatak kısmı et kalınlığı da 2 mm kadar artırılmıştır ( resim 2). Ancak bu kalınlaştırma R 93 serisinin montaj ayaklarını kullanmaya engel bir durum değil.













Bir çok R 93'e dürbün taktım ve saha ayarlarını yaptım. Atışları tamamında iyi sayılabilecek kategoride idi. Kötü atış yapanına veya kabul edilebilir sınırların dışına çıkana rastlamadım. Gerçi kullandığım tüfeklerin tamamının standart üstü versiyonlar olduğunu belirtmeliyim. Bir tüfek parası kadar permi bedeli zorunda olan insanlar hali ile standart versiyon tüfek almak istemiyor. Ancak bu noktada enteresan bir tespitimi de belirtmek istiyorum. Şu ana kadar 40' ın üstünde R8 ve R 93 serisi tüfeğe dürbün takıp, 600 metreye kadar saha ayarlamalarını yaptım. Bu atışlarda imalatta bulunan 3 tip namlu ile bol miktarda atış imkanım oldu. Bunlar standart namlu, 19 mm fluted ( oluklu ) namlu ve 22 Match Grade namlular. Match Grade' lerde '' muzle brake '' yani namlu önü kompansatörü sistem mevcut idi. Aynı mermiyi tamamen aynı dürbün ve aynı arazi ve sehpa sisteminde atmış olmama rağmen 19 fluted namluların bariz bir şekilde öne çıktığını söyleyebilirim. Teorik olarak 22 match namluların çok daha iyi skorlar atması gerekir iken, bu konuda beklenen performansa benim atışlarımda ulaşmadığı kesin. Deneme atışlarında '' muzzle brake '' i sökünce atışlarda bir iyileşme gözlemledim. Blaser'in kullandığı sistem gazın tamamını yanlara boşaltma esası ile çalışıyor. Şahlanmaya faydası olmakla beraber hayal edilen kadar değil. Şimdi markasını hatirlamadığım yüksek kategori bir tactical tüfekte gaz boşlukları sadece üst tarafta idi ve çap 338 lapua olmasına rağmen stabilitesi daha sağlıklı idi. 22 namlular bir miktar daha geç ısınma yapmasına karşılık, soğuma süresi daha uzun. Standart namluların ise bu anlamda yüksek kalite bir Alman tüfeğinden farkı yok. Alınacak olsa av şartları göz önüne alındığında 19 fluted daha sağlıklı bir seçim gibi duruyor.











R 93 tüfekten ayrılan parça olmaması ile avantajlı gibi dursa da, R8 yenilikleri ve artırılmış emniyet ve güvenlik sistemi ile daha çekici. 2 mekanizmayı arka yüzlerini çevirip yan yana koyduğunuzda R 8 farkı hemen öne çıkmakta. Her iki versiyonunda tetiklerinin muhteşem olduğunu söyleyebilirim. R 8 serisinde bir şarjör oturma ve tetik sisteminin çalışmaması sorunu var. Onun sebebini ( horozu düşüren tetik çıkıntısının ayar vidasının boyu kısa) Blaser da görmüş ve 2 ay önce bu konuda düzeltmeye gitmişler.







Benim tüfek anlayışımda ayrılan parça olmamalıdır ( şarjör, sökülen namlu, 2 parçalı kundak gibi ), ancak görünen durumda dünyada yeni bir tüfek ekolü var ve tüm markalar bu yönde çalışma yapmaktalar. Daha hızlı çalışan sistem, değişebilen namlular, daha hafif tüfekler, daha kısa namlular, kısaltılmış kovan boyları, polimer uçlu ve kimyasal yapıştırma uygulanmış çekirdekler vb . Yeni düzeneklere hazırlıklı olmalı ve biraz fikirlerimizde revizyona gitmeliyiz gibime geliyor. Bu gidişle tüfekte de '' LAYLONLAR '' ,  , piyasaya çıkar ve tutulursa hiç şaşırmam.


Selçuk AYDIN
Selçuk AYDIN
1968 İSTANBUL..0532 491 10 91.
[email protected]
 

Çevrimdışı T.Emirhan MERT

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 80
  • Thanked: 4 times
  • AVCILIK AVCI SAYFASI
Ynt: BLASER R8 VE R93 SİSTEM KARŞILAŞTIRMASI
« Yanıtla #1 : 26 Mayıs 2013, 22:47:13 »
Bilgi için teşekkürler..
1988 MERSİN
 

Çevrimdışı Selçuk AYDIN

  • Free Üye
  • *
  • İleti: 74
  • Thanked: 1 times
Ynt: BLASER R8 VE R93 SİSTEM KARŞILAŞTIRMASI
« Yanıtla #2 : 29 Mayıs 2013, 01:10:45 »
Konunun bilgilendirme amacının ötesine çıkıp gereksiz sözlerin yazılmasını önlemek amacı ile konuyu kilitliyorum.Herhangi bir sorusu olan kişiler yivlici@hotmail adresime mail atabilirler.
Selçuk AYDIN
1968 İSTANBUL..0532 491 10 91.
[email protected]